Hi ha invents dels que tots tenim clar qui va ser l’inventor. Hi ha un abans i un després. No obstant això, hi ha altres invents que s’han anat evolucionant, poc a poc, amb un intent per aquí, un avanç per allí, fins arribar a l’objecte que tots coneixem. El submarí és un d’aquests casos. Hi ha documentat diversos intents, experiments, projectes, alguns amb més èxit que altres. Però un dels possibles noms que poden reclamar amb més força ser-ne l’inventor és el del català Narcis Monturiol.
El seu submarí va ser el primer intent serio amb “cara i ulls”, amb l’objectiu de complir uns mínims requisits del que tots entenem quan pensem en aquesta maquina. Narcis Monturiol (1819 – 1885), és tot un personatge, inventor, activista política, artista, escriptor, i sobretot un creient en l’utopia de l’humanitat.
Monturiol va ajuntar tota l’informació sobre els possibles intents anteriors, i després es va posar a estudiar, fent-se un auto-expert en tots els camps necessaris, la física, la biologia, la meteorologia, l’oceanografia etc, per aconseguir el seu desig. Entre els anys 1857-67 va treballar en l’invent del submarí arribant a fer funcionar dos versions, el Ictíneo I i II, però els aires que es respiraven en aquella època no eren els més adequats i quan es va acabar els seus fons econòmics, va haver de deixar el tema.
L’Observatori de l’Ebre (Roquetes) té a la seva biblioteca alguns dels documents amb que treballava Monturiol i des d’avui fins el 15 de maig els exposen en una exposició publica. Per informació sobre l’horaris i contingut, clikeja aquí.
A vore, quina cançó parla de submarins? No sabem si Monturiol hagués pintat groc futurs versions del seu, però és igual. Yellow Submarine (Lennon/McCartney) dels The Beatles, 1966.
We often have a clear idea who invented a machine, but some inventions are not a simple case of black and white. Some have evolved over time, with different people involved, sometimes working off each other, sometimes independently, before the machine in question eventually reaches the form we all know. The submarine is one such case. Its history includes many names, many attempts to achieve the dream of travelling under water. However, if we have to choose one name as the inventor perhaps it would be that of the Catalan, Narcis Monturiol.
His submarine was probably the first serious attempt to bring together knowledge from every scientific field to design a reliable, controllable and sea-worthy machine and not just being able to dive under water for a brief time as with many previous attempts – often with disastrous results.
Monturiol was an exceptional man, an artist, political activist, writer, inventor, but above all a believer in a future utopia of mankind. Between 1857-67 he dedicated his life to designing the submarine, coming up with two note-worthy successes, the Ictineo I and II. Unfortunately the political and economic climate was not favourable and once his money ran out and he received no support, he had to abandon the idea.
Monturiol was an exceptional man, an artist, political activist, writer, inventor, but above all a believer in a future utopia of mankind. Between 1857-67 he dedicated his life to designing the submarine, coming up with two note-worthy successes, the Ictineo I and II. Unfortunately the political and economic climate was not favourable and once his money ran out and he received no support, he had to abandon the idea.
The Ebre Observatory (Roquetes) has many of the original documents Monturiol worked from in its library. From today till the 15th May these papers and books will be on show in a public exhibition – click here for more details.
A song about submarines? It does not seem likely that Monturiol ever thought about painting his yellow, but the Beatles did. Yellow Submarine (Lennon/McCartney) from 1966.
Gràcies Brian,
ResponEliminaper a nosaltres també ha estat una descoberta molt grata els teus blocs.
Núria i Ramon.
des de http://tortosaantiga.blogspot.com/
MOlt interessant això que expliques.
ResponEliminaGràcies.
De res. El fet és que Monturiol mereix molta més reconeixement del que té (per el que he llegit jo, que tampoc soc cap expert), sent ell el primer en prendre el tema en serio cientificament , i no a base de "trial and error" (amb els accidents i morts que habitualment acompanyava intents anteriors).
ResponEliminaMoltes de les seves idees i teories van ser usades anys despres quan els governs van ficar interes (i diners), per fi, en el tema - per motius de guerra evidentment!
també de passo, l'apunt revindica un altre tresor que tenim aqui a les TTE, el Observatori de l'Ebre :)